Instagram

onsdag 29 september 2010

Hummer

Det var avresa från hemmet 05,30. Fick en stunds väntan på att färjan till Bohus Malmön skulle komma för att transportera över mig till dagens fiskafänge. Jag skall villigt erkänna att jag kunde tänkt mig att sitta kvar   på kajkanten och dingla med benen när man hade den här soluppgången som underhållning.



Man varför sitta kvar där när det bara var in på ön och ut på sjön i båten. Det hade inte hunnit bli så ljust på vägen ut i båten heller, men det är ju så att vi skall vara där först!


Det var tur att ljuset kom lagom när vi kom fram till plastsen för våra burar. Som ni säkert förstår så fick jag inte tala om var denna fantastiska fiske plats är belägen då det är mycket hyss hyss kring detta med hummer fiske..

Vi hade förmånen att få några hummrar. Det är inte bara att samla på sig de man får utan det skall kontrolleras att det inte är romhonor och storleken har betydelse här. 


 När allt är rätt med hummern så sätter man på gummiband på klorna så att de inte skadar varandra.


Det är stolta fiskare när det fångas hummer.


Klorna är som starka saxar så inga fingrar på fel plats. Jag var noga att hålla mig i fören på båten där det inte var varken hummrar eller krabbor :-)







En förmiddag på sjön tröttar och gör att man blir riktigt hungrig. Som tur var så blev det en andra frukost när vi kom i land och krabbkokning startade direkt




Ett riktigt baddare. Gissa vem som drog upp den...








Sammanställning av hur många det blev.


Nu lämnar vi havet så humrarna får en ny chans att hitta burarna

Ses på en dator nära dig
Håkan


1 kommentar: